torsdag 12. mars 2009

fanascumparty kokes til frokost

Forrige ukes bloghousehoring nødvendiggjør softing i contentgryta til Audinho da Vitrola, alias Audun Stokke Hole.

De fleste vet du er en kar med petapeiling på musikk, men hva er bakgrunnen til dagAudun?


Jeg kom tilbake til Bergen i 2006, etter halvannet år i Brasil og ett i Oslo. Ble etter hvert med i studentradio- og DJ-truppen Den Tredje Verden, som nå er blitt til Klubb Kannibal. Jeg har hele tiden tappert forsøkt å studere lingvistikk, og har på mystisk vis fått sopa sammen en bachelorgrad. Men det som egentlig tar tiden og kreftene, er DJ-ing og skriving om og rundt musikk, brasiliansk-inspirert gitarklimpring og et par romanprosjekter som etter hvert begynner å likne noe. Jeg jobber også på Platekompaniet, og skuffer kanskje mange når jeg sier at min drosjesjåførkarriere kan se ut til å være over. Alt i alt hører jeg mye mer musikk på en gjennomsnittsuke enn jeg anser som sunt, så jeg prøver å ha en hvit og stille uke i ny og ne.

Du har jo vært involvert i flere ulike klubbkonsepter, samt radio. Fortell mer.


Min og Henning Severuds radiodokumentar "Tropisk kulturkannibalisme", om musikken som oppstår i møtet mellom den brasilianske folkesjela og all den vestlige popmusikken de konstant bombarderes med utenfra, har nettopp hatt première på Studentradion i Trondheim. Klubb Kannibals doku "Arven etter Fela" ferdigstilles denne våren, og har forhåpentligvis premiere før sommeren. Klubb Kannibal spiller jevnt og trutt på Strædet en gang i måneden, og blir nok å se på andre scener rundt om i Bergen, samt på noen festivaler i sommer. Så har jeg også La Bibliothèque Musicale på Landmark en fredag i måneden. Det blir nok en bissi vår.

Ser ut til at du kommer på plussiden når kulturregnskapet skal gjøres opp. Vi må ikke glemme de tre videoene. . .



IAM - Je Danse le Mia





Denne videoen med en for oss nordboere (iallfall for meg) obskur hiphopgruppe fra Marseille, er sikkert kjent for mange gjennom DVD-boksen med videoer av Michel Gondry. Den er full av humor, noe det ikke er altfor mye av i dagens hiphop. Jeg liker veldig godt måten videoen er klipt: den leker på en måte med musikkvideoens krav til frenetisk rask klipping, og holder allikevel fokuset på enkeltbilder uten at den frenetiske følelsen svekkes. Jeg liker også byrommene som portretteres i videoen, noe som ofte vekker min interesse i musikkvideoer.
(For øvrig kunne jeg ha valgt ut flere andre videoer av Michel Gondry. Blant hans andre klassikere finner vi "Human Behaviour" med Björk, "Everlong" med Foo Fighters, "Protection" med Massive Attack... ingen DVD-samling er komplett uten "The Work of Director Michel Gondry"!)


Regina Spektor - Us





Jeg blir alldeles trollbundet av denne videoen, noe jeg gjerne blir av vellykka sammensmelting av animasjon og den virkelige verden. Det gjør naturligvis heller ingenting at Spektor er den vakreste og mest talentfulle dama i showbiz. Videoen gir meg assosiasjoner til Terry Gilliams animasjoner for Monty Python, i sin lek med historisk billedmateriale. Morsom og fantasifull. Regissert av Adria Petty, som står bak andre videoer av Spektor, samt noen av Brazilian Girls, et av mine andre favorittband de siste årene.


Röyksopp med Erlend Øye - Remind Me





Prisbelønnet video av Ludovic Houplan og Hervé de Crécy. Tror jeg kan si at dette er min musikkvideofavoritt gjennom tidene. Den spiller på mange elektronikagenrers appell til mannlige populærvitenskap-geeks, og er visuelt fullkommen. Har ikke så mye annet fornuftig å si om denne, annet enn at jeg bare sitter og tenker "Ja! Ja!" hver gang jeg ser den. Genialt enkel, ganske enkelt genial. En mønstermusikkvideo, enkelt og greit.


Vi tenker at du bruker livet ditt mer fornuftig, enn å se musikkvideoer 247. Men du har gjerne noen tanker om musikkvidoer og visuals generelt?


Jeg er egentlig ingen stor fan av musikkvideoer. I begynnelsen av tenårene så jeg mye på Super Channel og MTV. Men nå om dagen blir jeg mest stressa av all den raske klippingen og den vanligvis komplette mangelen på den gode historien, litt som i postmoderne kortprosa. Jeg tror vel at musikkvideoen i hovedsak inngår i den visuelle merkevarebyggingen av artisten og, i et større perspektiv, er med på å definere den visuelle representasjonen av musikkgenrer og scener (enten de er geografisk eller genremessig bestemt), på samme måte som platecovere, scenedeko og slikt. Jeg er ikke så opptatt av å lese CD-covere, og dermed heller ikke så opptatt av musikkvideoer. Det er ikke ofte jeg merker meg en musikkvideo om jeg ikke liker låta.


Jeg foretrekker musikk brukt vellykket i spillefilmer, og langt på vei også musikk når den er lagd TIL slike bilder, heller enn bilder lagd for å passe musikken (slik musikkvideoer nødvendigvis er). Goblins musikk til Dario Argentos giallo-filmer, som "Suspiria" og "Profondo Rosso", er blant mine største filmopplevelser, og hadde vært utenkelig uten musikken. Det er de som mener at David Lynch sin "Lost Highway" er en eneste lang musikkvideo, i så fall en jeg liker veldig godt.


Summa summarum, den beste musikkvideoen er utvilsomt en spasertur i Bergen med favorittmusikken din på øret.


Klokt sagt, vi er nok litt mer F5 i hodet enn deg. Hva skal Audinho gjøre fremover?


Mine framtidsplaner er å jobbe til smør på brødet, og rydde tid til skriving og forhåpentligvis også litt egen musikkproduksjon. DJ-ingen fortsetter så lenge ting går framover, noe det definitivt gjør om dagen. Før eller siden kaster jeg vel hele Bergenstilværelsen på båten, og flytter til en bitteliten by i et subtropisk klima for å skrive romaner med kannibalistiske over- og undertoner.


Lykke til med alt. Hvem skal vi holde gluggene åpne for fremover?


Hvem skal vi holde gluggene åpne for framover? Jeg tror her jeg skal være navlebeskuende nok til å svare at Bergen er en veldig vital, interessant og inspirerende musikkby om dagen. I tillegg til den lokale scenens band og DJ-er, blir ildsjelene stadig flinkere til å knytte kontakter med folk utenfra og få dem til byen. Tipper at alle Upops lesere har folk i musikklivet i byen som du stoler på, og som kan gi deg tips om ting akkurat DU ikke kan gå glipp av! Gå på konserter og ut på klubber for å danse så ofte du kan, det er bra for din fysiske og mentale helse, og for musikkens ve og vel.


fanascumparty livemikser lyd og bilde ved hjelp av utdødde AV-miksere, labile laptoper, moderne webdelingstjenester og fagkunnskap. Hver torsdag fremover presenteres en ny gjesteanbefaling fra intertubens audiovisuelle krysningspunkt. Dette innlegget er også publisert på upop.no

Ingen kommentarer: