tirsdag 17. februar 2009

t-teppe

Hva gjør man med gamle t-skjorter man ikke bruker lenger, og man er for nostalgisk til å gi til fretex?

Jeg har mange t-skjorter - jeg kjøper mange, lager mange, og har fått mange. Etter endel år med flytting til stadig bedre skapplass har jeg omsider nådd kritisk masse i forhold til hvor mange jeg kan oppbevare (både for å bruke og for "ettertiden").

I stedet for å redesigne skjortene bestemte jeg meg for at de skulle bli noe annet enn det de hadde vært, og jeg ville at prosjektet skulle være av kr. 0,- typen. Når jeg kom over et fleece-pledd fra en tur med natt-toget var saken klar; piknikpledd skulle det bli.



















prosjekttid:
2 timer planlegging/tilrettelegging,
3 timer gjennomføring og opprydding.

kostnad:
0,-

verktøys:
symaskin, saks, tråd (evt. strech-nål), fettstift/kritt og knappenåler.

nivå:
må ha symaksinlappen fra ungdomskolen

mestringsfølelse:
9/10

1). finn skjorter og bakstykke, bestem sammensetning og klipp ut. Som mal for utklippingen av skjotene mine brukte jeg et hobbyskjærebrett, men jeg vil tro en stor bok, som et atlas, vil gjøre samme nytten. Her blir avveiningen motivstørrelse vs. antall skjorter i forhold til størrelse på "bakstykket"/pleddet. Jeg har brukt tolv skjorter for å dekke ca. 1,5 x 1,5 meter. Bruk fettstift eller kritt for å tegne opp hvor du skal klippe.
























2). sy sammen skjortene og montér. Sy sammen skjortene i rader. Pass på at du får sømmen bak. Jeg har brukt tett sikksakk med normal stramhet på tråden. Det finns strechnåler til symaskiner som egner seg godt til å sy t-skjorter med (øyet på nåla er mindre, og hullet i plagget derfor minst mulig), disse har gult merke på seg. Jeg fant at det ikke var nødvendig med knappenåler før jeg skulle sy rekkene sammen fordi bomullen i skjortene fester seg så godt på hverandre.

Når du har sydd alle skjortene sammen til et stykke er det på tide å montere dette med knappenåler på bakstykket. Her er det lurt å stryke skjortene godt ut med hendene så det ligger flatt nedpå bakstykket.

3). sy sammen. Når du kommer til selve syingen vil du oppleve forskyvning og litt bulker siden stoffene gjerne oppfører seg forskjellig. Slik er det bare, men behold troen/roen så blir det fint til sist! Det er viktig at du letter trykket på symaskinfoten. Dette stiller du på hjulet som vanligvis er plassert på venstre side ovenfor foten. Hvis du ikke letter på den får du vansker med å få stoffet fremover (spesielt der det er tykkest). Husk at du syr det på vrangen som et dynetrekk. Du må også ha ett hull i en ende så du får vrengt den med riktig side ut. Stoffet i hullet bretter du så inn og lukker med en rettsøm.

4). sy deler. For at skjortene og understoffet ikke skal oppføre seg som et dynetrekk kan du sy rettsøm gjennom begge lag. Jeg fulgte enkelt og greit skjøtene mellom t-skjortene og lagde slik et "usynlig" rutenett. Ett tips for de som ikke har satt sin fot på en symaskinpedal siden ungdomskolen: når du skal sy rett, så ser du langt frem på stoffet og lar maskinen gjøre jobben. La maskinen "dra"; du skal bare "gi". Om hvordan du trer maksinen og slikt, får du spørre din mor - eller far.
























Vips så var det ferdig.

Dette prosjektet er også publisert på upop.no

Ingen kommentarer: