torsdag 19. februar 2009

fanascumparty spoles tilbake

fanascumparty har denne uken spurt illustratør, barista, plateprater, dj, musiker og teknolog Jacob Lysgaard, om hans syn på visualitet og inspirasjon.

Jacob Lysgaard er kanskje best kjent for Bergens publikummet under navnet Totem når han sviger svansen med oldies og afrobeats under Rewind! på Kvarteret. Men Jacob har flere jern i ilden – han er mannen bak upopCast, barista på dromedar i strandgaten og designer av de vakreste visuals og plakater. Under navnet Dj Lys spiller Jacob elektronica, ”house og sånt”, og så spiller han i bandet Stöv.

Rewind! er et konsept du er ansvarlig for på NG2 – fortell.
REWIND! ble skapt av undertegnede (under navnet Totem) sammen med Captain T i 2005, i stjernesalen på Kvarteret. Når Captain T flytta tilbake til Oslo i sommer, tok DJ Dinomyte, en allerede fast gjest og dyktig musikkmann over som makker. T hadde mye gamle originale sjutommere, Dino har en mer moderne vri, som er innmari spennende.

Greia har hele tiden vært et slags absurd konglomerat mellom forskjellige stiler, ettersom vi ikke følger noen spesiell sjanger hele kvelden. Vi begynner kvelden med Dub og Soul, og girer oppover etterhvert med Funk, Disco, Reggae, Dubstep, gullalder-Hiphop, og original Elektro fra slutten av åttitalet og deromkring.

Vi prøver å komme med noe nytt hver kveld, i tillegg til nye låter. Noen ganger har vi nye visuals, andre ganger nye lyder. Jeg utvider jo mitt eget soundsystem hele tiden med nye ting, det nyeste er en dub-sirene (søk på youtube) som jeg har loddet sammen selv fra scratch. Vi prøvde den ut live første gang nå på lørdag, og den drepte. På en god måte altså. I tillegg har jeg med en sampler, trommepads, kubjelle, ekkomaskin og den slags.

Jeg har radiobakgrunn fra soul-programmet MoveOnUp, og Dinomyte er programleder for reggae-programmet Forward, så det er ikke rart klubbene våre blir en slags lyd-collage. Er verden klar for en Dj som har trommesolo midt i låten? Vi sier ja!

Før vi skrider til verket - hva er dine krav til en god video/ gode visuals?
Det er lett å bli oppslukt i gode tekniske ferdigheter, eller kunstnerisk verdi. Hemmeligheten, for meg, ligger i balansen mellom disse. En som virkelig kan balansere kunst med design, behersker god grafisk kung fu!

"House of cards" (ad)


Et godt eksempel på hvor bananas man kan gå, når man har grisepeiling på hva man driver med. Jeg holder på å lære meg liknende ting for tiden, så sånt som dette blir innmari inspirerende.

"Foam city" (ad)


Noen ganger blir det dermed litt voldsomt mye nerding på skjerm, da er det fint å huske på at du kan dra fram et kamera og gjøre det på gamlemåten.

"If Mos Def were president" (talkie)


Mos Def er øverst på min (og sikkert mange andre) sin palle for smarteste mann i musikkindustrien. Mannen er jo bestekompis med både Al Gore og Kanye, det er litt av en kløft å spenne over. Denne videoen viser også noen fine graphix.

Du er jo student innen visuell kommunikasjon og mester i auditiv formidling - kan du dele hva som er din hovedinspirasjon for tiden?
Tjumm.. Visuelt sett er det alltid lett å få inspirasjon, det er bare å snu seg til min smukke frue. Klassekameratene mine er alltid full av input og output, og er de for opptatt med å skyte hverandre i huet i et eller annet spill, er ffffound.com og dropular.net som komprimert inspirasjon klemt ned i en liten flaske og dryppet utover skjermen. Eller jeg kan kikke ut vinduet, kanskje et platecover inspirert av gravearbeidene i gata hadde vært noe?

Mens vi er inne på inspirasjon - hva dine nyeste planer musikalsk og auditivt?
Vel, en ny sesong med REWIND! har begynt, så vi jobber med å hanke inn flinke gjesteartister/djs der, i tillegg til å jobbe me det visuelle uttrykket til klubben. Vi jobber og med å booke oss sjøl utenfor byens grenser. Bandet jeg spiller i, Stöv, spiller i Oslo i slutten av Mars, det blir jo moro og trenger en del planlegging, vi skal og lage en mixtape framover. Jeg driver også å hanker inn innhold til UPOPCAST, podcasten til UPOP altså, som gikk live ganske nettopp.

Og til sist - hva vil koke kålen til verden i tiden fremover?
Enda mere humbug og finanskrise! Jeg satser på at min nye bestekompis Barack O. begynner å svinge koster og rasle med sabler, så får vi se. Men kommer det ikke flyvende biler før 2015 skal jeg spille the honey drippers' "impeach the president" på full guffe.

fanascumparty livemikser lyd og bilde ved hjelp av utdødde AV-miksere, labile laptoper, moderne webdelingstjenester og fagkunnskap. Hver torsdag fremover presenteres en ny gjesteanbefaling fra intertubens audiovisuelle krysningspunkt. Dette intervjuet er også publisert på upop.

Ingen kommentarer: