torsdag 16. april 2009

liftoff for fanascumparty

Etter to ukers sabbat har fanascumparty listet seg over på skyggesiden av nygårdshøyden og fått ukens anbefalinger fra Hulens retro-rakett; Kjerstin Owren.

Kjerstin startet som DJ på Hulen i 2006 og har siden rukket å bli DJ-sjefen inne i bunkeren. I fjor startet hun og musikalske kolleger Paal Strand og Erlend Hageberg DJ-konseptet Retrorocket med fokus(...) på 40-80 tallet. Den musiske karrieren startet etter sigende da hun som fireåring ble stablet opp på en pianokrakk av velmenende foreldre; siden har det vært alt fra kubjellespilling i band, til jobb som fløytesolist i begravelesbyrå(!).

Hva skjer?
Nå for tiden sitter jeg med en masteroppgave i engelsk sosiolingvistikk. Det går dog noe trott, ettersom feltarbeidet i Ghana mitt ble avbrutt etter at jeg ble tråkka ned på en Wyclef Jean-konsert og måtte bli sendt hjem med skjegget i postkassen og nakken i krage.

Ai ai ai! Hvor spiller du når whiplashen har satt seg?
Det må bli på Retrorocket på Hulen. Sjekk hulen.no for å finne ut når - det må nok også jeg gjøre.. Kan nevne at mine nyinnkjøpte plater ble funnet i ei sjappe i Berlins Mitte og inkluderer groovy mambo-konfekt fra femti- og sekstitallet samt deilige tyske twist-covers med selveste Fats und die Chessmen.

Vi forstår at du er både bereist og belest - etter din mening hva trenger en by som Bergen for å hevde seg som musikk- og kulturmetropol?
Musikk-Bergen kan nok ha godt av å jobbe med sine simultankapasiteter. I mine øyne er ikke den beste musikkbyen nødvendigvis den som er flinkest å tilpasse seg de rådende strømninger enten de er på eller under overflaten, men snarere greier å være en frilynt møte- og boltreplass hvor mangfoldet er større enn tidsriktigheten. Hele metropolbegrepet handler for meg om å være sammensatt, kompleks og full av spennende smug og alléer hvor man lar seg overraske, glede og forskrekke av skatter man ikke kunne drømme om å finne i nærheten av en hovedvei.

Du er jo ikke snauere enn at du kjenner intertuben bedre enn din egen bukselomme - gi oss de tre beste musikkvideoene du har!

Sigur Rós – Glósóli


Denne videoen er en av de fineste jeg vet om. Underfundige, rare, nydelige Sigur Rós. Jeg synes slutten er så fin, litt Peter Pansk.

Junior Senior - Move your feet


Grafikken i denne videoen minner meg om ett av de første dataspillene jeg spilte, Leisure Suit Larry. First guilty pleasure, so to speak. Who needs 3D?

Cab Calloway – The Jumpin’ Jive


Jeg er en sucker for 30- og 40-talls storbandswing, og Cab Calloway er kongen av sjangeren. Ikke bare som vokalist og dirigent, om ofte også som stepper – og aller helst en kombinasjon av de tre. Her har han imidlertid fått med seg to mitraljøser som pent forviser Calloway tilbake til kammerset – eller hva enn de kalte backstage i de dager.

Ja ha, hva annet skal til for at en video/visuals får det til å rasle i eggstokkene?
Jeg rasler som en klapperslange når jeg ser Prince i hvilken som helst audiovisuell form; dessverre har han fjernet alle videoene sine fra tuben, og alt jeg har er minnene om Prince-videoene samt en like tynn, men betydelig lengre, samboer.

Du er jo ivrig både på indie, retro og etno - hva er det neste store fra Hulelandet?
Shining tror jeg blir moro, og jeg håper å kunne spotte noen vaskeekte indiejazzere blant publikum (hvis det er dét vi kaller frijazzentusiaster nå for tida). Det ville dog være lite hensiktsmessig for en retro-konsept-gründer å vie for mye oppmerksomhet til hva som er nytt. I så måte, og med Retrorockets 40-80-tallsfokus i tankene, kan jeg jo si at MC Hammer virker som en spennende nykommer.

amen!




fanascumparty livemikser lyd og bilde ved hjelp av utdødde AV-miksere, labile laptoper, moderne webdelingstjenester og fagkunnskap. Denne saken er også publisert på upop

Ingen kommentarer: