torsdag 15. mai 2008

LastTube - din nye musikktvkanal!

Last.fm + youtube = kongen av mashups.

På interwebben finns alle mulige morsomme leketøy. Min nyeste "oppdagelse" er LastTube. Det denne "avspilleren" gjør er å koble sammen last.fm og youtube slik at du kan spille din egen musikktvkanal på nettet (forutsatt at du har lært deg å sette pris på fabelaktige last.fm da). Jeg har prøvd denne i to dager nå og liker det veldig godt.

Mashupen snublet jeg over under litt resercharbeid på jobben; tilfeldigvis var LastTube tirsdagens mashup-of-the-day på mashupawards.com (ja slike sider finns), og jeg fant den på en svært så heldig googling. Det er ingen tvil om at jeg kommer til å følge litt med på mashupawards fremover for her var det utrolig mye fett.

Selve siden spilleren ligger på er meget lekker, upåklagelig design og herrlig enkel. LastTube har imidlertid noen problemer med å filtrere ut kjipe videoer fra youtube. Jeg har opplevd at intervjuer og dårlige live-opptak sniker seg inn (noen brukere vil kanskje mene dette ikke er et problem, men....). Uansett kan du skippe en låt om det blir for crap - så hvorfor syter jeg egentlig? Ingen grunn - dette er en fenomenal fin ting, nå har jeg min musikktv rett inn i stua!

Etter å ha lest igjennom utviklingsforumet på last.fm er det tydelig at mashupen fortsatt er under utvikling (gledelig) og at luringen Tim Borman som lagde den i 2007 ikke lenge etter kunne innkassere en dagjobb i last.fm (heldiggrisen). Ting som står på luringen sin gjøremålsliste er embedding, forbedring av videoutvelgelsen og funksjonalitet for Wii, xbox og iTV. Nå ser jeg bare frem til å legge den inn her på leketøys.

Hvis du ikke kjenner til last.fm - så må du klikke deg rett inn og lage deg en konto. Det er en feiende flott nettradio-dingse-greie som lar deg høre på din egen og andre sin smak i musikk, pluss at den lager spillelister, foreslår artister, inneholder diskografier og er mashupet og sammenkoblet med masse annet gøy (så som superbloggradioen hypem.com).

Enjoy!

Ingen kommentarer: