onsdag 26. mai 2010

titt titt

Satt meg ned i dag for å se på animasjonsmulighetene i photoshop. Har skrapt lett i overflaten her etpar ganger før, men liksom ikke fått tid til en god økt. Anywho - hentet frem et motiv jeg lagde til et stort bilde jeg har i stua med et litt Bone-aktig øye som titter ut fra et slags knust hull [i alle fall slik jeg ser det]. Jeg tenkte øyet kunne blunke og titte rundt seg.

Så til verket - ett kjapt søk etter tutrial og jeg fant ut helt basics - "animation"-funksjonen er under "windows"-menyen. Klikk og en stipe dukker opp under bildet. Alt som er synlig i bildet blir første frame i animasjonen, "papirark" knappen under animasjonsvinduet lager nye frames. "Tween" knappen ved siden av er også gøyal, men ikke nødvendig denne gangen. Tiden hver frame skal ligge inne stilles i rullegardinen under hver enkelt frame - endel lek og lær - og trykk play ---> joy. Jeg lagde ett layer i bildet mitt for hver "bevegelse" til øyet. Så blinkes layerne inn og ut i takt med bevegelsene (jeg hadde vel 16 layers her, men burde klart det på 10).

Animasjonen er klar ---> "save for web ..." -> .gif (8 kb!). Viktig her å påpeke at "store" bilder ikke anbefales å jobbe med - jeg var såpass kørka at jeg prøvde i fullsize [mot bedre vitende] ca. 1000x800, og gud hjelpe meg vel så det lugget. Vel vel denne i 200x200 og 72pdi gikk lett og ledig på min snart fire år gamle iMac.



Tenker å ha denne som en pynt [som rollover-image eller noe] på en eventuell ny portfolioside.